Bazalni metabolizam (BMR - basal metabolic rate) je minimalna potrošnja energije koju osoba troši u stanju odmora, a potrebna je za održavanje vitalnih tjelesnih procesa organizma. Odmor se definira kao odsustvo bilo kakve aktivnosti. Što znači da se energija koristi isključivo za rad vitalnih organa, srca, pluća, bubrega, crijeva, mišića, živčanog sustava, reproduktivnih organa i kože.
Primarni faktori koji utječu na bazalni metabolizam su: visina, težina, spol i godine. Kako starimo bazalni metabolizam se smanjuje (žalosno, ali istinito). Usporedno sa starenjem, kod većine populacije ide i smanjenje mišićne mase, a manja mišićna masa također utječe na smanjenje BMR-a. On se smanjuje i u menopauzi ili nekoj težoj bolesti.

Ali žene, majke kraljice, ako ste u menopauzi ne znači da imate izgovor za usporen metabolizam ili povećanje težine. Još uvijek možete povećati mišićnu masu kako bi se bazalni metabolizam ubrzao.
Ovisi i o temperaturi prostora - visoka i niska temperatura povećavaju bazalni metabolizam, o nivou stresa itd. Imam prijedlog za Vas. Ne bojte se ove zime vani ili pak vrućine u ljetnim mjesecima prošetajte na trening, a šetnjom ćete smanjiti i razinu stresa. Na treningu ojačate mišiće i Vaš bazalni metabolizam se ubrzava.
Morate znati da bazalni metabolizam varira od osobe do osobe. Kod jednih on može iznositi 1200 kcal, a kod drugih čak i 2500 kcal.

Organ koji regulira bazalni metabolizam je mozak, odnosno hipotalamus. Hipotalamus regulira rad autonomnog živčanog sustava, proizvodnju i kontrolu osjećaja, regulira tjelesnu temperaturu i za one koji žele smršaviti najvažnije, regulira unos hrane kroz dva centra: centar za glad i centar za žeđ. Preporučam da prije nego posegnete za nekom lošom hranom misleći da ste gladni popijete čašu vodu i pustite par trenutaka mozgu da registrira da li je to ipak bila samo žeđ.

Smanjenjem unosa hrane metabolizam se usporava što nikako nije dobro za mršavljenje jer tada tijelo čuva energiju, skladišti je, pitajući se kada će dobiti sljedeći obrok. Popularne brzinske i ekspresne dijete raznim čajevima, tabletama ili skupim dijetama činimo našem tijelu upravo to. Vi možete brzo izgubiti puno kilograma, ali što se kasnije događa? Već i ptičice na grani znaju, kao i svi vi, dogodi se JO-JO efekt.
Pojam jo-jo efekt podrazumijeva ponavljanje raznih tretmana za mršavljenje i ponovno vraćanje na staro stanje. Riječ je o različitim dijetama koje se ponavljaju u ciklusima i dovode do mršavljenja i ponovnog debljanja.
Ciklusi izgladnjivanja pa jedenja tijelo dovode do deficita energije, vitamina i minerala. Dugotrajnim izgladnjivanjem mišići kopne, tijelo postaje slabo te se situacija samo pogoršava. Metabolizam opada i tijelo traži hranu pri čemu trpe i živci.
Kako biste urzali potrošnju skupljenih masnih naslaga treba jesti hranu s manje ugljikohidrata. Smanjite unos ugljikohidrata na samo 10-15% ukupnih kalorija. Tijelo za energiju uvijek prvo troši ugljikohidrate, ako ih nema dovoljno troši masti, a ako i njih nema dosta troši zalihe na tijelo, a to nam je i cilj.

Za vrijeme dijete treba trenirati , jer porastom mišićne mase raste i potreba za potrošnjom energije, odnosno ubrzava se metabolizam. Pri pokušaju raznih dijeta bez rezultata rizik za razna oboljenja naglo raste. Može se pojaviti povišen kolesterol, dijabetes tipa 2, problemi sa srcem, povišeni tlak, itd.
Anaeroban trening ima značajan utjecaj na metabolizam. Ne bojte se vježbati s utezima, nećete postat body bilderice. Dapače, ubrzat ćete bazalni metabolizam i tako sagorjeti više kalorija čak i u mirovanju.
Istraživanjima je utvrđeno da unos od samo 800 kcal kod nekih brzih dijeta smanjuje bazalni metabolizam za 10%.

Ne vjerujte svemu što vidite na tv-u ili pročitate u novinama u vezi brzinskih dijeta i ekspresnog gubitka kilograma. Ono što se reklamira na TV-u često je najmanje učinkovito. To je biznis i veliki marketinški trik. Kada je u pitanju zarada zdravlje je na drugom mjestu. Neki od preparata možda i djeluju brzinski. Ali razmislite što činite svome tijelu, srcu, plućima, bubrezima, jetri, kostima… Za deset dana ćete izgubiti npr. 20 kg, a 11 dan ćete se vratiti starim navikama prehrane i uskoro ćete vratiti tih 20 kg i još više. Ne dozvolite jo-jo efekt.

Vodite se razumom i logikom. Najefikasnija rješenja su ona za koja se ipak morate pomučiti malo više. Ili žrtvovati vrijeme koje provedete sjedeći pred televizorom ili kopajući po frižideru i smišljajući što bi se još moglo gricnuti.
Jedino zdravo, razumno i logično rješenje je redovito vježbanje, redoviti mali obroci i zdrava prehrana.
Neka to bude vaš novi stil života! Nova odluka! Novi vi!

Autor članka: Ivana Zeman Berger, prof. kineziologije i trenerica u SK centru